Recenzja filmu

Oddzieleni (2010)
Andréa Seligmann Silva
Mieke Bal

Portret rodzinny

Autorka pali się do tego, by wyciągnąć parę szkieletów z szafy i wywietrzyć wnętrze rodzinnego domu. Na szczęście, nie otwiera okien kopniakiem, a jej film nie przypomina ekshibicjonistycznego
Jest w filmie Andrei Silvy następująca scena: oto matka reżyserki, kobieta z psychiatrycznym wykształceniem, zaprasza córkę przed kamerę. Chciałaby, żeby ta sfilmowała ich wspólną rozmowę. Czuć w rzeczonym dialogu ten rodzaj emocjonalności, który, mówiąc delikatnie, kompromituje kogoś, kto zajmował się leczeniem bliźnich. Nic w tym jednak dziwnego – pięć lat wcześniej kobieta przeszła załamanie nerwowe. W podobnych chwilach nie mamy wątpliwości, że zapisana na celuloidzie autoterapia jest bohaterom i bohaterkom "Oddzielonych" potrzebna. Ile w tym wszystkim korzyści dla widza?

Rodzina mieszkającej w Amsterdamie Andrei spotyka się po latach w rodzinnym domu w Sao Paulo. Jej członkowie, w tym czworo rodzeństwa reżyserki, rozpierzchli się po świecie. Osobą koordynującą ich spotkanie jest Andrea, lecz centralną postacią filmu wydaje się jej matka, żydówka Edith. W wieku trzech lat, uciekła ona wraz z rodzicami z nazistowskich Niemiec. I tak, Bogu ducha winne, przyszłe pokolenia, zostały skazane na bolączkę związaną z poszukiwaniem narodowej i kulturowej tożsamości.

Autorka pali się do tego, by wyciągnąć parę szkieletów z szafy i wywietrzyć wnętrze rodzinnego domu. Na szczęście, nie otwiera okien kopniakiem, a jej film nie przypomina ekshibicjonistycznego show. Z dość klasycznie prowadzonej, intymnej narracji pączkuje w końcu szersza polityczno-społeczna refleksja. Rekonstruując historię swojej rodziny z fotografii, filmów wideo i przeprowadzając wywiady, Silva zadaje ważne pytania: czy tożsamość może być jednocześnie kategorią egzystencjalną i polityczną? A jeśli może, to jaką cząstkę siebie tak naprawdę tracimy, emigrując?
1 10 6
Dziennikarz filmowy, redaktor naczelny portalu Filmweb.pl. Absolwent filmoznawstwa UAM, zwycięzca Konkursu im. Krzysztofa Mętraka (2008), laureat dwóch nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej... przejdź do profilu
Czy uznajesz tę recenzję za pomocną?

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones